Met de chickenbus naar Alotenango - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van ardl Zoeteweij - WaarBenJij.nu Met de chickenbus naar Alotenango - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van ardl Zoeteweij - WaarBenJij.nu

Met de chickenbus naar Alotenango

Door: Ria en Lynn

Blijf op de hoogte en volg ardl

22 Juli 2013 | Guatemala, Antigua

Vanochtend weer vroeg opgestaan. Om half 9 lopen we door Antigua op weg naar een wit kerkje. Hier hebben we een afspraak met Christel Tinselboer, zij is werkzaam in Guatemala voor Los Ninos.
We stellen ons even aan elkaar voor, ze is erg aardig en enthousiast.
Als we even kletsen, vraagt ze waar we vandaan komen, ze hoort nl. iets bekends. En ja hoor, zij komt uit Vroomshoop, en volgende week gaat ze hier weer wonen met haar 2 kinderen. Ze heeft 11 jaar in Guatemala gewerkt, haar oudste zoon moet nu naar school en daarom gaat ze definitief weer naar Nederland. Haar guatemalteekse man komt volgend jaar naar Nederland. Zijzelf gaat lesgeven op een speciale school voor voortgezet onderwijs in Zwolle. Wat speciaal , het Mozaiek kent ze ook.
En zelf heeft ze op het CLA gezeten. Ha,ha.
Na even wachten stappen we in de chickenbus naar Alotenango. Een belevenis op zich. Helemaal volgepropt met guatemalteken. Je zit strak tegen elkaar aan, heel gezellig.En scheuren!
Na 20 min zijn we er. We lopen door Alotenango, hier is de lokale bevolking erg arm, dat kunnen we ook zien.
Bij de school aangekomen zijn we verbaasd hoe mooi die er uit ziet. Echt geweldig. Hier gaan de kinderen uit Alotenango die normaal niet naar school kunnen toch naar school. Ze krijgen hier fruit en eten en onderwijs. Mooi om te zien, we worden rondgeleid en voorgesteld. En krijgen heel veel informatie. Indrukwekkend allemaal en veel blije kindergezichten. Ze vinden het geweldig om naar school te gaan.
Daarna gaan we kijken bij het timmerproject van Suzan Eleveld. Hier worden jongeren begeleid van 12 tot 16 jaar, die geen vervolg opleiding kunnen doen. Hier leren ze timmeren en dagelijkse omgang met elkaar en dagelijkse verzorging voor zichzelf. Suzan is ook superenthousiast, ze heeft veel te vertellen. Daniel en Lynn spelen jenga met 2 jongens terwijl wij koffie drinken. Om 12.30 uur gaan we weer met de bus naar Antigua. Hier laat Christel ons de overdekte markt zien en vertelt ons een heleboel over allerlei producten en spullen die typisch guatemalteeks zijn. Zo leren we een heleboel, zij kent veel mensen ook en zo hebben we ook contact met de lokale bevolking. Dan lunchen we in een mooi restaurantje, heerlijke pannenkoeken met een smoothie. Om 16.uur nemen we afscheid van Christel, we spreken af wanneer ze in Rijssen komt winkelen, dat ze bij ons komt koffiedrinken. Terug naar het hotel stappen we met z'n vieren in de tuc/tuc, lachen, want het is erg krap en hobbelig.
Zo, nu lekker uitrusten, dit was een intensieve, maar supermooie dag.
Daniel en Lynn vonden het ook erg mooi vandaag.

Hier nog een stukje van Lynn>
Vanochtend vroeg uit bed. We moesten om 9 uur in de chicken bus zijn. We zijn samen met een andere Nederlandse mevrouw in de chicken bus geweest. We zaten een beetje krapjes en zaten op bankjes voor twee personen. We zaten allemaal op een ander bankje. Op gegeef moment ging er nog een mevrouw bij Daniel zitten. Dus zat hij mooi op 1 bankje opgepropt met 2 andere mensen. Hihi! Daarna zijn we naar een school geweest. De school zag er goed uit voor in Guatemala. We hebben kinderen gezien, maar ze zaten te eten. Christel heeft ons veel verteld van de school. In 1 klas heeft ze verteld dat Daniel ook uit Guatemala kwam. De kinderen vonden het best vreemd. Daniel is ook erg groot voor zijn leeftijd in Guatemala. Christel heeft ook verteld dat ik uit China kom. Ze liet dan zien waar Nederland en China liggen op de kaart. Guatemala wisten ze zelf. Gelijk een beetje aardrijkskunde dus. Daarna zijn we naar het kleuter gedeelte geweest. Jammer genoeg waren de kinderen zelf er niet. Er was ook een speeltuin. Daar waren de kinderen trefbal aan het doen ofzo. Voor het laatst gingen we naar het timmerproject. Eigenlijk een soort van houtbewerking. Daar was nog een Nederlandse mevrouw. Ze heet Suzan. Ze heeft veel verteld over haar zaakje. De leerlingen daar hebben mooie dingen gemaakt. Zoals lampjes waar een gekko ofzo in is gesneden. 1 iemand heeft een eigen krukje gemaakt, die je met de hand kunt meenemen. Daniel en ik en nog 2 jongens die daar werkten, hebben toen Jenga gedaan. De blokjes waren zelfgemaakt. Ik heb geen 1 keer verloren. Haha! We hebben nog wat gedronken en toen gingen we weer met de chicken bus naar Antigua. Toen zijn we nog naar de binnenmarkt geweest met Christel. We zijn nog naar een fantastisch leuk winkeltje geweest. Daar heb ik een Guatemalteeks spiegeltje gekregen. Daniel een Guatemalteeks shirt. Toen zijn we toch weer teruggegaan. Eerst een stukje lopen. Uiteindelijk met de tuctuc terug naar het hotel. Grappig mini-autootje met 3 wielen. Scheuren over de hobbelige weg! Ik zat bij mama op schoot en viel er bijna uit! Gelukkig zonder ongelukken in het hotel terecht gekomen.

• 23 Juli 2013 - 09:13

Este:

Wat ziet die school er inderdaad luxe uit.Bijzonderhoor.
    Klinkt leuk zo'n ritje in de tuctuc.Moet je natuurlijk wel meegemaakt hebben als je daar geweest bent.
    Geniet nog lekker verder van jullie vakantie.
    Wij blijven mooi op de hoogte van jullie avonturen.
    Groetjes van ons

• 24 Juli 2013 - 02:02

Rianne:

Hallo familie!
    Lekker in de nachtdienst jullie bijzondere belevenissen lezen en bekijken! Wat zien jullie al veel. Het is bijna niet voor te stellen dat jullie daar nu zijn. Bijzondere manier van vervoeren hebben ze daar! Rijden daar ook "normale" auto's?
    Ik zie dat jullie allemaal erg genieten daar en wij genieten met jullie mee! Nog heel veel reisplezier daar en welterusten straks.
    Liefs Rianne